Cristina Radu (căsătorită Radu-Giurgiu) este solistă a Operei din Braşov, o prezență constantă a podiumurilor de concert din țară şi Lector universitar în cadrul Facultății de Muzică a Universității Transilvania. Fascinația pentru arta sunetelor o ghidează permanent spre explorări muzicale diverse, de la spațiile sonore renascentiste până la imaginariile contemporane, atăt în spectacolul liric, în repertoriul vocal-simfonic și cameral, cât și în ipostază de pedagog și scriitor. Activitatea sa cuprinde participări constante în emisiuni de radio și televiziune în promovarea fenomenului liric pentru publicul larg. Este autoarea volumului “O viziune modernă asupra formării cântărețului de operă” apărut la Editura Muzicală (București 2017).
STUDII
Cristina Radu a urmat cursuri de vioară și pian în București, continuându-și formația muzicală la Liceul de muzică Dinu Lipatti din Bucureşti (secția canto clasic) și absolvind cursurile Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti (2003) unde studiază sub îndrumarea Prof.Univ. Maria Slătinaru-Nistor (Canto), Prof.Dr.Bianca Manoleanu (Oratoriu), Prof.Dr.Liviu Dănceanu, Prof.Dr.Grigore Constantinescu, Prof.Dr.Mihai Cosma, Prof.Dr.Liviu Dănceanu (Istoria muzicii), Prof.Dr.Alexandru Leahu (Estetică muzicală), Prof.Dr.Magda Buciu (Teorie muzicală), Prof.Dr.Valentina Sandu-Dediu (Muzicologie), Prof.Nicolae Zaharescu (regie Clasa de Operă), Prof.Monica Mihăiescu (Arta actorului). Asistă la cursurile de Semiotică muzicală şi Analize moderne susţinute de Prof.Univ.Dr.Dinu Ciocan. După încheierea studiilor universitare, continuă studiul în câteva Master Classes internaționale sub îndrumarea unor artiști prestigioși precum Vasile Moldoveanu; Ileana Cotrubaş; Virginia Zeani; Felicity Lott; Denice Graves; Alberto Zedda şi Giulio Zappa; Ionel Pantea (2003-2017). Pasiunea pentru vocea umană și multiplele sale metamorfoze în muzica de operă de-a lungul diverselor epoci, o ghidează spre un studiu aprofundat – în 2013 primind titlul de Doctor în Muzică cu teza “Cântăreţul de operă şi epoca sa. Secolul XX”, la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (conducător de proiect: Prof.Univ.Dr. Grigore Constantinescu).
Participă în competiții naționale și internaționale, fiind distinsă cu Marele Premiu la Concursul naţional de Interpretare Mihail Jora din Bucureşti (2001), Premiul II şi Premiu pentru interpretare – Concursul naţional Marţian Negrea, Ploieşti (2002), Bursa Yolanda Mărculescu decernată de Doamna Prof.Univ.Georgeta Stoleriu, UNMB (2002), Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor – Concursul de Interpretare Lied, Braşov (2003), Bursa fundaţiei Fraţii bucovineni Sârghie decernată în cadrul Universităţii Bucureşti (2003), Premier Prix de Finaliste – Concursul internaţional de operă Verviers, Belgia (2005), Semifinalistă – Jette Parker Young Artists Programme, Royal Opera Covent Garden, Londra (2006), Premiul I – Concursul internaţional de canto Joseph Schmidt, ed.1, Suceava, România (2007), Semifinalistă – Concursul internațional de canto Queen Elisabeth, Bruxelles, Belgia (2008), Premiul publicului – Festivalul Muzicii Maghiare, ed.V, Centrul Cultural Ungar din Bucureşti (2009). Este desemnată Soprana anului 2009 la Gala Premiilor în Cultură, Arcuş (2010).
ACTIVITATE ARTISTICĂ
Cristina Radu debutează pe scena lirică în opera Don Giovanni de Mozart, ca Donna Elvira în stagiunea Operei Naţionale din Bucureşti (2003). Ca solistă a Operei din Braşov (2004-prezent), abordează o paletă extinsă de roluri în spectacole şi în turnee europene în Germania, Austria, Franta, Norvegia, Spania, Olanda şi Marea Britanie. Colaborează în producții ale Teatrului Liric din Cagliari (Italia) și ale Operelor Naţionale din Bucureşti, Iaşi, Constanţa şi Galaţi. Cântă în premiera mondială a operei spaniole La Casa de Bernarda Alba (2007) de Miguel Ortega, după piesa omonimă a lui Federico García Lorca.
Preocupată constant de abordarea repertoriului cameral şi vocal simfonic, Cristina Radu concerează în SUA (New York, Pella), Portugalia (Lisabona), Bulgaria, Ukraina şi susţine constant recitaluri în Bucureşti (Ateneul Român, Sala Radio, Palatul Cotroceni, Palatul Cantacuzino, Catedrala Sf.Iosif), Biserica neagră din Braşov, Filarmonicile din Bucureşti, Târgul Mureş, Braşov, Sibiu, Piteşti, Arad, Bacău. Este invitată în festivalurile muzicale Musica Coronensis; Zilele muzicale Târgmureşene; Diletto musicale; Festivalul de Operă, Operetă şi Balet etc. Explorarea repertoriului muzical contemporan este una dintre preocupările sale constante. Cristina Radu cântă în prime audiție lucrări semnate de Diamandi Gheciu, Cătălin Crețu, Ana Giurgiu-Bondue, Alexandra Cherciu, Miguel Ortega, Jean-Pascal Chaigne, Ana Szilagy şi include constant in concerte lucrări ale compozitorilor români George Enescu, Mihail Jora, Dinu Lipatti, Felicia Donceanu, Dan Voiculescu, Doru Popovici, Dan Mizrahy.
Realizează înregistrări:
Opera „Il Trovatore” de G.Verdi, spectacol în regia Anda Tăbăcaru Hogea, dirijor Giuseppe Carranante. Filmare realizată și difuzată de TVR la Opera din Braşov (2016).
CD Wiederenteckte Kantaten aus der Schwarzen Kirche (2013) Cantate redescoperite din Biserica Neagră – înregistrări alături de orchestra barocă şi Jungebachchor Kronstadt, dirijor Steffen Schlandt, cu lucrări semnate de M.Wirbach,J.Krebs, J.Hahn, Hedwig.
Cantata Patimile Domnului de Alexandra Cherciu (2013), alături de Nicolae Semionov (tenor), Verona Maier (orgă) şi Corul Filarmonicii George Enescu din Bucureşti, dirijor Iosif Ion Prunner.
CD Muzică Romanească Contemporană (2005) alături de Orchestra Philarmonia, dirijor Nicolae Iliescu, Bucureşti.
Înregistrări pentru Radiodifuziune alături de pianistul Alexandru Petrovici, Bucureşti (2002).
REPERTORIU
Roluri de operă
Contessa Almaviva/ Le nozze di Figaro / Wolfgang Amadeus Mozart
Donna Elvira/ Don Giovanni / Wolfgang Amadeus Mozart
Fiordiligi/ Cosi fan tutte / Wolfgang Amadeus Mozart
Adalgisa / Norma / Vincenzo Bellini : 2007
Violetta Valery/ La Traviata / Giuseppe Verdi
Leonora di Aragon/ Il Trovatore / Giuseppe Verdi
Leonora di Vargas/ La Forza del destino / Giuseppe Verdi
Amelia/ Un ballo in maschera / Giuseppe Verdi
Suor Angelica / Suor Angelica – Il Trittico / Giacomo Puccini
Mimi, Musetta / La Boheme / Giacomo Puccini
Floria Tosca/ Tosca/ Giaccomo Puccini
Micaela/ Carmen / Georges Bizet
Margareta / Faust / Charles Gounod
Antonia, Giulietta / Les contes d’Hoffmann / Jacques Offenbach
Tatiana/ Evgheni Oneghin/ Piotr Ilici Ceaicovsky
Angustias/ La casa de Bernarda Alba / Miguel Ortega
Roluri de operetă
Rosalinde/ Die Fledermauss / Johann Strauss
Contesa Maritza/ Contesa Maritza / Emmerich Kalman
Oratoriu
Gloria/ Antonio Vivaldi
Matthaus Passion/ Johann Sebastian Bach
Stabat Mater/ Pergolesi
Requiem/ Wolfgang Amadeus Mozart
Krönungsmesse/ Wolfgang Amadeus Mozart
Motetul Exsultate, jubilate/ Wolfgang Amadeus Mozart
Nelsson Mass/ Joseph Haydn
Messa K 678/ Franz Schubert
Messe solennelle de Saint Cecile/ Charles Gounod
Stabat Mater/ Gioacchino Rossini
Requiem/ Giuseppe Verdi
Elias/ Felix Mendelssohn Bartholdy
Requiem/ Faure
L’Enfant prodigue/ Debussy
War Requiem/ Benjamin Britten
Lied
Les nuits d’été/ Hector Berlioz
Wesendonck Lieder/ Richard Wagner
Siete Canciones populaires espagnolas/ Manuel de Falla
Sept Chansons de Clement Marot/ George Enescu
Cinq Chansons op.9, B.41/ Dinu Lipatti
Interferențe lirice/ Felicia Donceanu
Miniaturi vocale din repertoriul francez (Faure, Debussy, Duparc, Ravel, Poulenc, Chausson), german (Schubert, Schumann, Brahms, Strauss, Wagner, Wolf, Mahler), rus (Rachmaninov, Ceaikovsky, Glinka, Mussorgski), spaniol (De Falla, Turina, Obradors) și românesc (Enescu, Jora, Gheciu, Perlea, Brediceanu, Popovici, Bentoiu, Bretan, Voiculescu, Basacopol, Donceanu).
EXTRASE DE PRESĂ
„Cristina Radu (Leonora), Răzvan Săraru (Alvaro) şi Cătălin Ţoropoc (Don Carlo) au alcătuit un trio profesionist, încântător care şi-au împletit vocile cu dăruire şi expresivitate. O soprană înzestrată cu un glas plin de inflexiuni dramatice, frumos timbrat, aşa se evidenţiază Cristina Radu care a abordat în debut cu mult curaj şi siguranţă cântul ei.” Ortansa Sturza, Destin şi dragoste neâmplinită la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, premiera operei „Forţa destinului”, Plai străbun – Magazin pentru românii din lumea întreagă, Nr.46/ 2016.
„Soprana Cristina Radu oferă privitorului şi ascultătorului, în Leonora (Il Trovatore de G.Verdi), imaginea unei evoluţii vocale atent conduse ca expresivitate şi stil, ofertantă în dinamică şi frazare, adecvată unui demers actoricesc elegant şi convingător” Grigore Constantinescu, Regal muzical la TVR3, Ziarul Azi, Bucureşti 4.05.2015
„Din punct de vedere al tehnicii vocale și al jocului scenic, rolul Leonorei pare scris pentru Cristina Radu; publicul a urmarit de la prima la ultima notă, cu respiraţia tăiată, prestaţia sa artistică. Aceasta s-a datorat deopotrivă vocii şi atenției acordată textului, reușind cu maximă elocvenţă să răspundă provocărilor dificilei scriituri de bel canto.” Christine Chiriac, Verdis „Troubadour“ auf der Kronstädter Opernbühne, Allgemeine Deutsche Zeitung, Samstag, 25. April 2015
„Cristina Radu a fost, aşa cum era de aşteptat, excelentă: emoţionată ea însăşi de muzică şi împărtăşind cu audienţa această emoţie. O abordare directă, dar folosind frumuseţea belcanto-ului italian, cu sunete acoperite, cu portamenti de bun gust în atacul acutelor, profitând de un timbru distinct.” Alexandru Pătraşcu, Stabat Mater la Braşov, Stabat Mater România, 2.04.2015
„Acordurile dramatice orchestrale au deschis actul Antoniei. Într-o rochie albă străvezie, silueta Antoniei părea că pluteşte într-o ambianță greacă. Cristina Radu a imaginat acest rol cu mare expresivitate dramatică. Din primul moment mi-a trezit în minte asociații cu Maria Callas. Cu mișcări grațioase a trecut la harpă pentru a-şi cânta aria, răsplătită de public cu aplauze calde, pentru reprezentarea şi trăirea emoțională convingătoare, muzicală şi scenică.”Heinzelmann – Liebevoll inszenierter »Hoffmann« in Braşov/Kronstadt Transsylvanien, Mai 2014
„În sala de muzică a Castelului Peleș amatorii rafinamentului sonor suprem – miniatura vocal camerală – s-au desfătat în seara zilei de 5 aprilie, cu un program de mare diversitate stilistică și de o extraordinară frumusețe. Cei care ne-au purtat în fascinanta lume a versului cântat, pendulând între spaţiul german şi cel francez au fost solista operei din Braşov – soprana Cristina Radu şi pianistul Steffen Schlandt, continuatorul tradiţiei muzicale de la Biserica Neagră. Impresionantă a fost relaționarea dintre cei doi artiști, omogenitatea, calitatea vocală a sopranei și inepuizabilele resurse coloristice ale tânărului pianist. Doi muzicieni profunzi, cu o mare forță expresivă și o superioară înțelegere a mesajului creator.” Sebastian Crăciun, Rafinament sonor la Castelul Peleș, 5.04.2014
„Rolul Violettei Valéry a fost interpretat de talentata soprană Cristina Radu, un nume ce a ajuns sinonim cu… succesul. Charismatica solistă a susţinut într-un deceniu de carieră o bogată activitate concertistică, atât în țară, cât și peste hotare. Rolul Violettei îi oferă şansa de a ne demonstra încă o dată harul şi distincţia ei deosebite.” Horia C.Deliu, Opera din Braşov aniversează 60 de ani, Mesagerul de Covasna, 18.01.2013
„Dacă Il tabarro este o epitomă a verismului, în schimb Suor Angelica este una dintre cele mai rafinate opere scrise de Puccini. Violența este la fel de mare, dar totul se petrece în interiorul personajelor, nu în acțiune. Dialogul Principesei cu Angelica este o replică feminină a celui dintre Scarpia și Tosca, iar soprana are un rol foarte dificil dar plin de o muzică superbă parcă special scrisă pentru a impresiona. Modul în care Cristina Radu a știut să construiască un personaj, nu doar să-i cânte muzica, m-a emoționat neașteptat de tare.” Alexandru Pătraşcu, Emoția zilei: Al doilea Triptic al lui Vasile Moldoveanu, 26 Octombrie 2013
„Soliştii au fost: Cristina Radu – soprană, Mihaela Ungureanu-Binder – mezzosoprană, Cezar Dima – tenor, Torsten Gödde – bariton. Ca întotdeauna, Cristina Radu a fost la înălţime, demonstrând că şi la o vârstă tânără, poţi să fi un mare artist. Cu aceeaşi măiestrie, ea cântă operă, lied şi oratoriu.”
Liliana Iacobescu “Elias”, Actualitatea muzicală, 2013, București
„Prezenţa scenică elegantă şi jocul remarcabil au fost completate cu o minuţioasă grijă a detaliului în portretizarea Violettei Valéry. Nu este prima dată când Cristina Radu se confuntă cu mari scene tragice, reuşind să convingă prin cânt şi joc scenic – ca Margareta din Faust (Gounod), în urmă cu un an jumate, când a realizat o performanţă electrizantă. Pe plan vocal, soprana s-a preocupat pentru justeţea sonoră de la primul la ultimul sunet, cu multă energie, manevrând o tehnică impresionantă” Christine Chiriac, Ein Event an der Kronstädter Oper. Cristina Radu gab in „La Traviata“ souveränes Debüt, ADZ/ Allgemeine Deutsche Zeigtung, 27.04.2012
„Cristina Radu a demonstrat un talent şi o inteligenţă muzicală de excepţie, intrând în rolul dificil al Traviatei, cu o asemenea intensitate, încât am uitat complet că era de fapt Cristina Radu, şi nu Violetta. A fost răsplătită cu ovaţii. Avem din nou confirmarea că nu poţi fi un mare interpret, dacă nu eşti şi un mare muzician, cu orizont, cultură şi imaginaţie” Liliana Iacobescu, Un nou succes al Operei Braşov, Actualitatea muzicală, mai 2012, Bucureşti
„Violetta Valery a fost interpretată magistral sambătă seara de soprana Cristina Radu! Captând privirile prin simpla apariție, grațioasă pănă la levitație, cu o gestică aristocratică, princiară, beneficiind din plin de înnoirea costumelor (trei rochii fastuase, pentru primele două acte), Cristina Radu a fost încântătoare, acordând atenție fiecărei note, fiecărei nuanțe menită să exprime o stare de spirit, de la exuberanță la disperare, de la fericire la resemnarea deplină, în fața destinului fatal. De la Brindisi, duetul Un di, felice, eterea, și aria E strano (un adevărat tur de forță), trecând prin dramatismul duetului Violetta – Germont (la superlativ Adrian Mărcan), trăind umilința din finalul actului II și prin disperarea sfâșietoare a ariei Adio del passato, toate și-au găsit întruchiparea strălucită în Cristina Radu.”Laurian D Panoiu, Un di, felice, eterea, 24 Aprilie 2012
„Bravo Cristina Radu, o Micaela cu sunet liric şi limpede” Greca Piras, L’Unione Sarda, Caligari, Decembrie 2011, Italia
„Sambătă 12 martie, am asistat la Opera Braşov, la un spectacol cu totul special cu opera „Faust” de Charles Gounod. A fost o seară de neuitat şi indrăznesc să afirm că acest spectacol ar fi făcut faţă, fără nici o problemă, pe oricare din marile scene ale lumii. Cristina Radu, in rolul Margaretei, a fost revelaţia serii: o voce de mare calitate, condusă cu inteligenţă, sensibilitate şi rafinament. La aceste calităţi se adaugă o prezenţă scenică plină de farmec, permanent expresivă.” Liliana Iacobescu – Actualitatea Muzicală, nr.4, aprilie 2011, pag.8, Bucureşti
„Un adevărat eveniment: Cristina Radu în rolul Margaretei.”Kurt Feichtinger – „Starkes Ensemble im Bilderbuch. Der Star ist die Musik: Die Staatsoper Brasov spielt Charles Gounods “Faust” im Haus der Kultur” – OVB online, 30.03.2011, Germania
„Pe scenă a intrat soprana Cristina Radu, acompaniată alternativ de pianiştii Corina Răducanu şi Eugen Dumitrescu în interpretarea a „Sept Chansons de Clement Marot” scrise de George Enescu. Încântătoare au fost căldura vocii şi nobleţea atitudinii scenice a Cristinei Radu, care împrumută din tradiţia marilor soprane. Solista Operei din Braşov a abordat liedurile cu intimitatea adecvată genului şi textului. Fineţea portamentelor şi vibrato-ul folosit cu atenţie, dar fără artificialitate, au adăugat un plus conţinutului emoţional. Cu dicţia sa excelentă a permis cunoscătorilor de limba franceză să cunoască frumuseţea textului, iar pentru cunoscătorii de alte limbi străine, zambetele cântăreţei au reuşit să aducă lumină în povestea depănată de către „les chansons”. De apreciat a fost şi capacitatea Cristinei Radu de a sugera forţa fără a forţa nimic. Prin inteligenţa cu care a utilizat atacurile, vibrato-ul şi nuanţele a transmis energia muzicii mult mai eficient decât dacă ar fi făcut exces de aceste procedee, o capcană pe care, din păcate, destule cântăreţe nu reuşesc să o evite.” Oliviu Constantinescu, Euphonia, Filarmonica din Piteşti, nr.1, Anul I, septembrie 2010
„Bine realizat a fost rolul Donnei Elvira, interpretată de Cristina Radu. Soprana a dat caracterului un profil puternic,cu o voce clară.” Gabriele Müller, Leonberger Kreiszeitung, 13.05.2006, Germania
„Dincolo de eroinele Clorinda şi Norina, ceva magic s-a petrecut ambele fiind interpretate de Cristina Radu. Când în viitor va fi disputată de Scala, Met şi Covent Garden, noi din Malvern vom putea spune: noi am văzut-o şi auzit-o primii.” Henry Ford “La Radu – we saw her first”, Herefordshire 2 June 2004, Anglia
„Apreciata solistă a Operei din Braşov are, ca prestanţă şi naturaleţe a cântului, disponibilitatea de a se confrunta cu importante roluri mozartiene, Fiordiligi, Donna Elvira spre care îşi îndreaptă atenţia. Înconjurată de afecţiunea publicului, ascensiunea carierei sale îşi relevă valenţele spre un succes neîndoielnic pentru care, cu voinţă şi inteligenţă, se indreaptă.” Grigore Constantinescu, Adevărul, 2 iulie 2005, Bucureşti
„În rolul Leila, tânăra soprana Cristina Radu s-a aflat la cea mai buna prestaţie a sa de până acum, demonstrând că se preocupă continuu de îmbunătăţirea condiţiei tehnice, suport indispensabil punerii în valoare, afirmării depline a calităţilor vocale: timbru plăcut, cu înveliş preţios, cu eclat pe întreg ambitusul.” Costin Popa, Desenând cu braţele, Melos, martie 2005, Bucureşti
„Cristina Radu pare a fi o Donna Elvira ideală. Calităţile sale vocale o ajută din plin, iar inteligenţa o îndrumă spre versatilitate în orice partitură pe care o interpretează. Succesul său ca soprană dramatică mozartiană nu face decât să confirme un început strălucitor de carieră.” Valentina Sandu-Dediu, Tineri în profil, Romania literară, nr.25/25 iunie – 1 iulie 2003, Bucureşti
„Mozart, Giordano, Boito, Rahmaninov, Chausson, Obradors, Enescu, compozitori ce impun interpreţilor o tehnică vocala deosebită, inteligenţă şi o cultură vastă pentru a realiza dificilul discurs muzical-dramaturgic, a fost repertoriul sopranei Cristina Radu, prezenţa diafană şi sensibilă, ce a determinat publicul la binemeritatul „Bravo!” Alexandra Mircea – ‘Serate muzicale’, Ararat nr.7(268)/1-15 aprilie 2003
„Soprana Cristina Radu ne-a convins că poate interpreta cu inteligenţă, atentă cunoaştere şi înţelegere stilistică atât opusuri clasice sau romantice, cât şi lucrări moderne, glasul său frumos, condus cu expresivitate şi siguranţă, aducând un plus de frumuseţe.” Anca Florea, Concursul Paul Constantinescu şi ansamblul Profil, Curentul, 8.04.2003, Bucureşti
E-mail: radu_cristina_ioana@yahoo.com
Web: http://cristinaradus.wordpress.com/