Stagiunea 2013 – 2014 a Operei Brașov se încheie în 28 iunie 2014, cu un spectacol extraordinar: TRAVIATA de G. Verdi, având invitați soliști de excepție: Aurelia Florian, Cristian Mogoșan (Opera Națională Cluj), Lucian Petrean, alături de soliștii Operei Brașov: Carmen Topciu, Sonia Hazarian, Mugurel Oancea (debut), Cristian Fieraru, Paul Tomescu, Marian Rește, Dan Ionescu, Florin Grama (debut)
Dirijor: Giuseppe Carannante (Italia)
Regia: Dumitru Tăbăcaru
Soprana brașoveancă Aurelia Florian, pe același rol cu Angela Gheorghiu la Opera din Tel Aviv
Socotită „noua Violetta Valery”, soprana Aurelia Florian repurtează succes după succes pe marile scene internaționale, nu mai departe de sfârșitul lunii aprilie, înlocuind-o, în ultimul moment, pe Sonia Yoncheva în „Traviata” la München și primind ovațiile publicului și critici extrem de favorabile. Anul acesta, a mai interpretat-o pe Violetta Valery pe scena Operei Oviedo din Pamplona, alături de tenorul Jose Bros, dar și la Deutsche Oper din Berlin.
Născută la Brașov, studiază la Facultatea de Muzică din cadrul Universității „Transilvania”, îndrumată de soprana Mariana Nicolesco. Senzație a ultimilor ani în arta lirică, Aurelia Florian a strălucit deopotrivă în repertoriul puccinian, ca interpretă a renumitului Triptic (Il Tabarro, Suor Angelica, Gianni Schicchi, în Anul Internațional Puccini), în Mozart („Flautul fermecat” la Palatul UNESCO din Paris la celebrarea a 60 de ani ai Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură) și în belcanto (Anna Bolena, Maria Stuarda și Elisabetta I din Roberto Devereux de Donizetti, la Festivalul Darclée).
Aurelia Florian a intrat în atenția tuturor după ce câștigat Marele Premiu Darclee la Brăila, în 2007, pentru ca, în 2008, să repurteze un succes de anvergură internațională. Artista a interpretat, în premieră absolută, în Catedrala Saint Michel din Bruxelles și în Bazilica Saint Christophe din Charleroi partea sopranei din Requiemul compozitorului român Marian Mitea, stabilit în Belgia, Requiem transmis în direct de televiziunea din această țară. Soprana a fost aplaudată chiar și de reprezentanții familiei regale belgiene, prezenți la spectacol.
La Opera Națională București, Aurelia Florian a fost aclamată în rolurile titulare din „Gemma di Vergy” și, respectiv, „Parisina d’Este”, opere rare de Gaetano Donizetti, prezentate în premieră absolută în România. „Parisina d’Este” a fost transmisă de televiziunea națională și s-a bucurat de un mare succes în reprezentațiile de la Castelul Peleș din Sinaia. Premiera cu opera „Celan” de Peter Ruzicka la Opera Națională București, în cadrul Festivalului Enescu, dirijată de compozitor a fost, la rândul său, pentru Aurelia Florian un triumf remarcat de presa din țară și din străinătate.
în 2011, a câștigat Premiul I la Concursul „Spiros Argiris” din Sarzana, succes urmat de debutul său în „Traviata” la Festivalul de Operă din Sarzana, apoi la Pescara și Massa Marittima.
Studiază cu soprana Raina Kabaivanska la Instituto Superiore di Studi Musicali „O. Vecchi – A. Tonelli” din Modena.
în octombrie 2012, în cadrul Festivalului Verdi din Parma, se face remarcată interpretarea sa extraordinară în rolul Lida din opera „La Battaglia di Legnano”.
în ianuarie 2013, debutează cu succes în „Luisa Miller” de G. Verdi la Opera din Tel Aviv, sub bagheta dirijorului Daniel Oren. în iunie 2013, se reîntoarce pe scena din Israel pentru a repurta un triumf răsunător în rolul Violettei Valery din „Traviata”. Tot în 2013, cântă în opera „Masnadieri” de G. Verdi în cadrul Festivalului Verdi din Parma, dar și la Berlin. Același rol l-a interpretat, în 2014, la Berlin. în acest an, a cântat în „Orfeu și Euridice” de Glück, în Varșovia la Teatr Wielki.
în stagiunea 2014 – 2015, la Israeli Opera din Tel Aviv, va fi distribuită, alături de Angela Gheorghiu, în rolul Magda din premiera „La Rondine” de G. Puccini, în care va cânta și și un alt brașovean, tenorul Marius Brenciu. Același rol din opera „La Rondine”, de data aceasta regizată de Rolando Villazon, o va duce pe scena de la Deutsche Oper Berlin.
Printre proiectele de viitor ale sopranei Aurelia Florian, intră interpretarea rolului principal din „Traviata” și la Oslo Opera House din Norvegia, dar și la Savonlinna Festival din Finlanda.
Tenorul Cristian Mogoșan, aplaudat la scenă deschisă, la Brașov, pentru rolul Canio din „Paiațe”
Publicul brașovean l-a putut asculta și aplauda pe tenorul Cristian Mogoșan, recent, interpretând rolul Canio din „Paiațe” de R. Leoncavallo.
Născut în 1983 la Cluj-Napoca, urmează Liceul de Muzică „Sigismund Toduță” și își continuă studiile muzicale la Universitatea „Ghe. Dima”, avându-l profesor și pe tatăl său, baritonul Gheorghe Mogoșan. Și-a perfecționat arta interpretativă urmând programul de masterat Stilistica Interpretării Solistice al aceleiași facultăți, sub îndrumarea prof. dr. Ionel Pantea. A participat la cursuri de măiestrie susținute de Wolfgang Brendel, Mariana Nicolesco, John Norris, Laurent Pillo, Margaret Hoing, Rockwell Blake și Viorica Cortez.
Palmaresul său cuprinde Premiul I la Concursul de Interpretare al Liedului Românesc – Brașov (2004), Premiul Juriului la Concursul Național de Interpretare Vocală „Ionel Perlea” – Slobozia (2004). De asemenea, este câștigătorul Premiului I la Concursul Internațional de Interpretare Vocală „Hariclea Darclée” – Brăila (2010) și al aceluiași Premiu I la Concursul Internațional de Interpretare Vocală „Sabin Drăgoi” (2011). Din partea revistei VIP, primește, în 2012, distincția de Cel mai bun interpret de operă și, anul următor, Cea mai bună voce masculină de operă în cadrul primei Gale de Operă de la Iași (2013).
în prezent este angajat al Operei Naționale Cluj și profesor asociat al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”. Este invitat al unor filarmonici și opere, atât din țară cât și de peste hotare. A cântat pe scene din Elveția, Franța, Finlanda, Rusia, Israel. Repertoriul său include roluri ca: Don Jose – „Carmen” de G. Bizet; Canio – „Paiațe” de R. Leoncavallo; Riccardo – „Bal mascat” de G. Verdi; Pinkerton – „Madama Butterfly” de G. Puccini; Rodolfo – „Boema” de G. Puccini; Erik – „Olandezul zburător” de R. Wagner; Alfredo – „Traviata” de G. Verdi; Luigi – „Il tabarro” de G. Puccini; Lensky – „Evgeny Onegin” de P.I. Ceaikovsky; Macduff – „Macbeth” de G. Verdi; Ismaele – „Nabucco” de G. Verdi; Orpheus – „Orfeu în infern” de J. Offenbach; Cassio – „Otello” de G. Verdi; Pang – „Turandot” de G. Puccini. în premieră națională, a interpretat rolurile Candide din „Candide” de L. Bernstein la Opera Națională Cluj în 2007 și Tom Rakewell – „The Rake’s Progress” de I. Stravinsky, la aceeași Operă, în 2009. A fost solist în numeroase lucrări vocal simfonice: „Messa Di Requiem” și „Missa încoronării” de W.A. Mozart; „Die Schöpfung” – J. Haydn; „Simfonia a 9-a” de L. van Beethoven; „Messa di Gloria” – G. Puccini; „Petite Messe Solennelle” – G. Rossini; „Theresienmesse” – J. Haydn; „Die erste Valpurgisnacht” – F. Mendelssohn-Bartoldi; „Le Deluge” – C. Saint-Saens.
Baritonul Lucian Petrean, îndrăgit la Brașov
Baritonul Lucian Petrean s-a născut în 1975 la Bistrița. între anii 1990 – 1999 urmează Seminarul Teologic Ortodox și Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca. în anul 2000 este admis la Studii de Doctorat la Facultatea de Litere din Cluj-Napoca. în 2010 a absolvit Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Canto, la clasa conf. univ. Dr. Ana Rusu, iar în 2012 a absolvit Cursurile Universitare de Master ale Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca, secția Canto, la clasa prof. univ. Dr. Gheorghe Roșu.
A susținut cursuri de Master Class sub îndrumarea tenorului Constantin Nica (Elveția), a sopranei Laura Niculescu (România), a pianistei Nicoletta Olivieri (Italia) și a baritonului Alfio Grasso (Italia).
în mai 2010 debutează în rolul Rigoletto din opera „Rigoletto” de Giuseppe Verdi în cadrul festivalului „Viva Vox” la Opera Națională din Cluj-Napoca sub bagheta dirijorului Gheorghe Dumănescu.
în februarie 2011 susține un concert la Polenza, regiunea Macerata – Italia sub îndrumarea dirijorului Cristian Sandu. în martie 2011, participă la Concertul Extraordinar susținut la Studioul de Concerte al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj cu lucrarea „Breve Trittico Mariano” împreună cu mezzosoprana Gabriela Thierry (Mexic), sub bagheta dirijorului italian Maurizio Baldin. în mai 2011 debutează în rolul Tonio din opera „Paiațe” de Ruggiero Leoncavallo la Opera Națională din Cluj sub bagheta dirijorului Cristian Sandu. în noiembrie 2011, la Cluj-Napoca, cântă în spectacolul „Zarzuela Fascinacion” sub bagheta dirijorului Josep Gal (Spania). în martie 2012 debutează în rolul lui G. Germont din opera „ La Traviata” de G. Verdi la Opera Maghiară din Cluj, sub bagheta dirijorului Cristian Sandu. în iunie 2012 este finalist al Concursului „Quarto Concorso Lirico Internazionale Alfredo Giacomotti” de la Pavia – Italia. în 2013, la Bistrița, în cadrul Galei Premiilor Culturii Bistrițene primește distincția de „CAVALER AL CULTURII BISTRIȚENE”. în martie 2013, la Filarmonica de la Râmnicu Valcea cântă rolul Rigoletto împreună cu artiști de la Opera din Craiova sub bagheta dirijorului Alexandru Iosub.
Este invitat să cânte pe diverse scene lirice din România: Cluj-Napoca, Iași, Arad, Botoșani, Suceava, Bistrița, Carei, Piatra-Neamț sau Onești. La Opera Brașov, a cântat în rolurile principale din „Tosca” de G. Puccini, „Il Trovatore” și „Rigoletto” de G. Verdi și „Paiațe” de R. Leoncavallo, fiind foarte îndrăgit de publicul meloman. A jucat, de asemenea, în cea mai recentă premieră, neconvenționala producție„Rigoletto” de G. Verdi, în regia lui Stephen Barlow, de la Opera Națională București.
Dirijorul Giuseppe Carannante, un obișnuit al scenelor din România
Giuseppe Carannante studiază clarinetul la Conservatorul „S. Pietro a Majella” din Napoli, sub îndrumarea lui S. Natale. De asemenea, urmează Accademia Chigiana din Siena. Obține diplomă în Muzică Corală și Dirijat de Cor, Dirijat de Orchestră pentru Teatru Liric. A dirijat unele dintre cele mai importante orchestre din Italia. în România, de care se simte legat afectiv, a fost invitat în numeroase orașe, Bacău, Botoșani, Arad, Craiova, Cluj, ca să amintim doar câteva, dar și la Chișinău sau Zürich.
La Opera Brașov, a fost apreciat pentru prestațiile sale dirijorale din „Rigoletto” de G. Verdi de anul acesta, „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini sau „Paiațe” de R. Leoncavallo și „Cavalleria Rusticana” de P. Mascagni.
Giuseppe Carannante este președintele Asociației Symfonia Mundi, prin care realizează schimburi culturale cu România, Ucraina, dar și alte țări.