E-mail: radu_cristina_ioana@yahoo.com
Web: http://cristinaradus.wordpress.com/
Cristina Radu (căsătorită Radu-Giurgiu) este solistă a Operei din Brașov, o prezență constantă a podiumurilor de concert din țară și Lector universitar în cadrul Facultății de Muzică a Universității Transilvania. Fascinația pentru arta sunetelor o ghidează permanent spre explorări muzicale diverse, de la spațiile sonore renascentiste până la imaginariile contemporane, atăt în spectacolul liric, în repertoriul vocal-simfonic și cameral, cât și în ipostază de pedagog și scriitor. Activitatea sa cuprinde participări constante în emisiuni de radio și televiziune în promovarea fenomenului liric pentru publicul larg. Este autoarea volumului “O viziune modernă asupra formării cântărețului de operă” apărut la Editura Muzicală (București 2017).
STUDII
Cristina Radu a urmat cursuri de vioară și pian în București, continuându-și formația muzicală la Liceul de muzică Dinu Lipatti din București (secția canto clasic) și absolvind cursurile Universității Naționale de Muzică din București (2003) unde studiază sub îndrumarea Prof.Univ. Maria Slătinaru-Nistor (Canto), Prof.Dr.Bianca Manoleanu (Oratoriu), Prof.Dr.Liviu Dănceanu, Prof.Dr.Grigore Constantinescu, Prof.Dr.Mihai Cosma, Prof.Dr.Liviu Dănceanu (Istoria muzicii), Prof.Dr.Alexandru Leahu (Estetică muzicală), Prof.Dr.Magda Buciu (Teorie muzicală), Prof.Dr.Valentina Sandu-Dediu (Muzicologie), Prof.Nicolae Zaharescu (regie Clasa de Operă), Prof.Monica Mihăiescu (Arta actorului). Asistă la cursurile de Semiotică muzicală și Analize moderne susținute de Prof.Univ.Dr.Dinu Ciocan. După încheierea studiilor universitare, continuă studiul în câteva Master Classes internaționale sub îndrumarea unor artiști prestigioși precum Vasile Moldoveanu; Ileana Cotrubaș; Virginia Zeani; Felicity Lott; Denice Graves; Alberto Zedda și Giulio Zappa; Ionel Pantea (2003-2017). Pasiunea pentru vocea umană și multiplele sale metamorfoze în muzica de operă de-a lungul diverselor epoci, o ghidează spre un studiu aprofundat – în 2013 primind titlul de Doctor în Muzică cu teza “Cântărețul de operă și epoca sa. Secolul XX”, la Universitatea Națională de Muzică din București (conducător de proiect: Prof.Univ.Dr. Grigore Constantinescu).
Participă în competiții naționale și internaționale, fiind distinsă cu Marele Premiu la Concursul național de Interpretare Mihail Jora din București (2001), Premiul II și Premiu pentru interpretare – Concursul național Marțian Negrea, Ploiești (2002), Bursa Yolanda Mărculescu decernată de Doamna Prof.Univ.Georgeta Stoleriu, UNMB (2002), Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor – Concursul de Interpretare Lied, Brașov (2003), Bursa fundației Frații bucovineni Sârghie decernată în cadrul Universității București (2003), Premier Prix de Finaliste – Concursul internațional de operă Verviers, Belgia (2005), Semifinalistă – Jette Parker Young Artists Programme, Royal Opera Covent Garden, Londra (2006), Premiul I – Concursul internațional de canto Joseph Schmidt, ed.1, Suceava, România (2007), Semifinalistă – Concursul internațional de canto Queen Elisabeth, Bruxelles, Belgia (2008), Premiul publicului – Festivalul Muzicii Maghiare, ed.V, Centrul Cultural Ungar din București (2009). Este desemnată Soprana anului 2009 la Gala Premiilor în Cultură, Arcuș (2010).
ACTIVITATE ARTISTICĂ
Cristina Radu debutează pe scena lirică în opera Don Giovanni de Mozart, ca Donna Elvira în stagiunea Operei Naționale din București (2003). Ca solistă a Operei din Brașov (2004-prezent), abordează o paletă extinsă de roluri în spectacole și în turnee europene în Germania, Austria, Franta, Norvegia, Spania, Olanda și Marea Britanie. Colaborează în producții ale Teatrului Liric din Cagliari (Italia) și ale Operelor Naționale din București, Iași, Constanța și Galați. Cântă în premiera mondială a operei spaniole La Casa de Bernarda Alba (2007) de Miguel Ortega, după piesa omonimă a lui Federico García Lorca.
Preocupată constant de abordarea repertoriului cameral și vocal simfonic, Cristina Radu concerează în SUA (New York, Pella), Portugalia (Lisabona), Bulgaria, Ukraina și susține constant recitaluri în București (Ateneul Român, Sala Radio, Palatul Cotroceni, Palatul Cantacuzino, Catedrala Sf.Iosif), Biserica neagră din Brașov, Filarmonicile din București, Târgul Mureș, Brașov, Sibiu, Pitești, Arad, Bacău. Este invitată în festivalurile muzicale Musica Coronensis; Zilele muzicale Târgmureșene; Diletto musicale; Festivalul de Operă, Operetă și Balet etc. Explorarea repertoriului muzical contemporan este una dintre preocupările sale constante. Cristina Radu cântă în prime audiție lucrări semnate de Diamandi Gheciu, Cătălin Crețu, Ana Giurgiu-Bondue, Alexandra Cherciu, Miguel Ortega, Jean-Pascal Chaigne, Ana Szilagy și include constant in concerte lucrări ale compozitorilor români George Enescu, Mihail Jora, Dinu Lipatti, Felicia Donceanu, Dan Voiculescu, Doru Popovici, Dan Mizrahy.
Realizează înregistrări:
Opera „Il Trovatore” de G.Verdi, spectacol în regia Anda Tăbăcaru Hogea, dirijor Giuseppe Carranante. Filmare realizată și difuzată de TVR la Opera din Brașov (2016).
CD Wiederenteckte Kantaten aus der Schwarzen Kirche (2013) Cantate redescoperite din Biserica Neagră – înregistrări alături de orchestra barocă și Jungebachchor Kronstadt, dirijor Steffen Schlandt, cu lucrări semnate de M.Wirbach,J.Krebs, J.Hahn, Hedwig.
Cantata Patimile Domnului de Alexandra Cherciu (2013), alături de Nicolae Semionov (tenor), Verona Maier (orgă) și Corul Filarmonicii George Enescu din București, dirijor Iosif Ion Prunner.
CD Muzică Romanească Contemporană (2005) alături de Orchestra Philarmonia, dirijor Nicolae Iliescu, București.
înregistrări pentru Radiodifuziune alături de pianistul Alexandru Petrovici, București (2002).
REPERTORIU
Roluri de operă
Contessa Almaviva/ Le nozze di Figaro / Wolfgang Amadeus Mozart
Donna Elvira/ Don Giovanni / Wolfgang Amadeus Mozart
Fiordiligi/ Cosi fan tutte / Wolfgang Amadeus Mozart
Adalgisa / Norma / Vincenzo Bellini : 2007
Violetta Valery/ La Traviata / Giuseppe Verdi
Leonora di Aragon/ Il Trovatore / Giuseppe Verdi
Leonora di Vargas/ La Forza del destino / Giuseppe Verdi
Amelia/ Un ballo in maschera / Giuseppe Verdi
Suor Angelica / Suor Angelica – Il Trittico / Giacomo Puccini
Mimi, Musetta / La Boheme / Giacomo Puccini
Floria Tosca/ Tosca/ Giaccomo Puccini
Micaela/ Carmen / Georges Bizet
Margareta / Faust / Charles Gounod
Antonia, Giulietta / Les contes d’Hoffmann / Jacques Offenbach
Tatiana/ Evgheni Oneghin/ Piotr Ilici Ceaicovsky
Angustias/ La casa de Bernarda Alba / Miguel Ortega
Roluri de operetă
Rosalinde/ Die Fledermauss / Johann Strauss
Contesa Maritza/ Contesa Maritza / Emmerich Kalman
Oratoriu
Gloria/ Antonio Vivaldi
Matthaus Passion/ Johann Sebastian Bach
Stabat Mater/ Pergolesi
Requiem/ Wolfgang Amadeus Mozart
Krönungsmesse/ Wolfgang Amadeus Mozart
Motetul Exsultate, jubilate/ Wolfgang Amadeus Mozart
Nelsson Mass/ Joseph Haydn
Messa K 678/ Franz Schubert
Messe solennelle de Saint Cecile/ Charles Gounod
Stabat Mater/ Gioacchino Rossini
Requiem/ Giuseppe Verdi
Elias/ Felix Mendelssohn Bartholdy
Requiem/ Faure
L’Enfant prodigue/ Debussy
War Requiem/ Benjamin Britten
Lied
Les nuits d’été/ Hector Berlioz
Wesendonck Lieder/ Richard Wagner
Siete Canciones populaires espagnolas/ Manuel de Falla
Sept Chansons de Clement Marot/ George Enescu
Cinq Chansons op.9, B.41/ Dinu Lipatti
Interferențe lirice/ Felicia Donceanu
Miniaturi vocale din repertoriul francez (Faure, Debussy, Duparc, Ravel, Poulenc, Chausson), german (Schubert, Schumann, Brahms, Strauss, Wagner, Wolf, Mahler), rus (Rachmaninov, Ceaikovsky, Glinka, Mussorgski), spaniol (De Falla, Turina, Obradors) și românesc (Enescu, Jora, Gheciu, Perlea, Brediceanu, Popovici, Bentoiu, Bretan, Voiculescu, Basacopol, Donceanu).
EXTRASE DE PRESĂ
„Cristina Radu (Leonora), Răzvan Săraru (Alvaro) și Cătălin Țoropoc (Don Carlo) au alcătuit un trio profesionist, încântător care și-au împletit vocile cu dăruire și expresivitate. O soprană înzestrată cu un glas plin de inflexiuni dramatice, frumos timbrat, așa se evidențiază Cristina Radu care a abordat în debut cu mult curaj și siguranță cântul ei.” Ortansa Sturza, Destin și dragoste neâmplinită la Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”, premiera operei „Forța destinului”, Plai străbun – Magazin pentru românii din lumea întreagă, Nr.46/ 2016.
„Soprana Cristina Radu oferă privitorului și ascultătorului, în Leonora (Il Trovatore de G.Verdi), imaginea unei evoluții vocale atent conduse ca expresivitate și stil, ofertantă în dinamică și frazare, adecvată unui demers actoricesc elegant și convingător” Grigore Constantinescu, Regal muzical la TVR3, Ziarul Azi, București 4.05.2015
„Din punct de vedere al tehnicii vocale și al jocului scenic, rolul Leonorei pare scris pentru Cristina Radu; publicul a urmarit de la prima la ultima notă, cu respirația tăiată, prestația sa artistică. Aceasta s-a datorat deopotrivă vocii și atenției acordată textului, reușind cu maximă elocvență să răspundă provocărilor dificilei scriituri de bel canto.” Christine Chiriac, Verdis „Troubadour“ auf der Kronstädter Opernbühne, Allgemeine Deutsche Zeitung, Samstag, 25. April 2015
„Cristina Radu a fost, așa cum era de așteptat, excelentă: emoționată ea însăși de muzică și împărtășind cu audiența această emoție. O abordare directă, dar folosind frumusețea belcanto-ului italian, cu sunete acoperite, cu portamenti de bun gust în atacul acutelor, profitând de un timbru distinct.” Alexandru Pătrașcu, Stabat Mater la Brașov, Stabat Mater România, 2.04.2015
„Acordurile dramatice orchestrale au deschis actul Antoniei. într-o rochie albă străvezie, silueta Antoniei părea că plutește într-o ambianță greacă. Cristina Radu a imaginat acest rol cu mare expresivitate dramatică. Din primul moment mi-a trezit în minte asociații cu Maria Callas. Cu mișcări grațioase a trecut la harpă pentru a-și cânta aria, răsplătită de public cu aplauze calde, pentru reprezentarea și trăirea emoțională convingătoare, muzicală și scenică.”Heinzelmann – Liebevoll inszenierter »Hoffmann« in Brașov/Kronstadt Transsylvanien, Mai 2014
„în sala de muzică a Castelului Peleș amatorii rafinamentului sonor suprem – miniatura vocal camerală – s-au desfătat în seara zilei de 5 aprilie, cu un program de mare diversitate stilistică și de o extraordinară frumusețe. Cei care ne-au purtat în fascinanta lume a versului cântat, pendulând între spațiul german și cel francez au fost solista operei din Brașov – soprana Cristina Radu și pianistul Steffen Schlandt, continuatorul tradiției muzicale de la Biserica Neagră. Impresionantă a fost relaționarea dintre cei doi artiști, omogenitatea, calitatea vocală a sopranei și inepuizabilele resurse coloristice ale tânărului pianist. Doi muzicieni profunzi, cu o mare forță expresivă și o superioară înțelegere a mesajului creator.” Sebastian Crăciun, Rafinament sonor la Castelul Peleș, 5.04.2014
„Rolul Violettei Valéry a fost interpretat de talentata soprană Cristina Radu, un nume ce a ajuns sinonim cu… succesul. Charismatica solistă a susținut într-un deceniu de carieră o bogată activitate concertistică, atât în țară, cât și peste hotare. Rolul Violettei îi oferă șansa de a ne demonstra încă o dată harul și distincția ei deosebite.” Horia C.Deliu, Opera din Brașov aniversează 60 de ani, Mesagerul de Covasna, 18.01.2013
„Dacă Il tabarro este o epitomă a verismului, în schimb Suor Angelica este una dintre cele mai rafinate opere scrise de Puccini. Violența este la fel de mare, dar totul se petrece în interiorul personajelor, nu în acțiune. Dialogul Principesei cu Angelica este o replică feminină a celui dintre Scarpia și Tosca, iar soprana are un rol foarte dificil dar plin de o muzică superbă parcă special scrisă pentru a impresiona. Modul în care Cristina Radu a știut să construiască un personaj, nu doar să-i cânte muzica, m-a emoționat neașteptat de tare.” Alexandru Pătrașcu, Emoția zilei: Al doilea Triptic al lui Vasile Moldoveanu, 26 Octombrie 2013
„Soliștii au fost: Cristina Radu – soprană, Mihaela Ungureanu-Binder – mezzosoprană, Cezar Dima – tenor, Torsten Gödde – bariton. Ca întotdeauna, Cristina Radu a fost la înălțime, demonstrând că și la o vârstă tânără, poți să fi un mare artist. Cu aceeași măiestrie, ea cântă operă, lied și oratoriu.”
Liliana Iacobescu “Elias”, Actualitatea muzicală, 2013, București
„Prezența scenică elegantă și jocul remarcabil au fost completate cu o minuțioasă grijă a detaliului în portretizarea Violettei Valéry. Nu este prima dată când Cristina Radu se confuntă cu mari scene tragice, reușind să convingă prin cânt și joc scenic – ca Margareta din Faust (Gounod), în urmă cu un an jumate, când a realizat o performanță electrizantă. Pe plan vocal, soprana s-a preocupat pentru justețea sonoră de la primul la ultimul sunet, cu multă energie, manevrând o tehnică impresionantă” Christine Chiriac, Ein Event an der Kronstädter Oper. Cristina Radu gab in „La Traviata“ souveränes Debüt, ADZ/ Allgemeine Deutsche Zeigtung, 27.04.2012
„Cristina Radu a demonstrat un talent și o inteligență muzicală de excepție, intrând în rolul dificil al Traviatei, cu o asemenea intensitate, încât am uitat complet că era de fapt Cristina Radu, și nu Violetta. A fost răsplătită cu ovații. Avem din nou confirmarea că nu poți fi un mare interpret, dacă nu ești și un mare muzician, cu orizont, cultură și imaginație” Liliana Iacobescu, Un nou succes al Operei Brașov, Actualitatea muzicală, mai 2012, București
„Violetta Valery a fost interpretată magistral sambătă seara de soprana Cristina Radu! Captând privirile prin simpla apariție, grațioasă pănă la levitație, cu o gestică aristocratică, princiară, beneficiind din plin de înnoirea costumelor (trei rochii fastuase, pentru primele două acte), Cristina Radu a fost încântătoare, acordând atenție fiecărei note, fiecărei nuanțe menită să exprime o stare de spirit, de la exuberanță la disperare, de la fericire la resemnarea deplină, în fața destinului fatal. De la Brindisi, duetul Un di, felice, eterea, și aria E strano (un adevărat tur de forță), trecând prin dramatismul duetului Violetta – Germont (la superlativ Adrian Mărcan), trăind umilința din finalul actului II și prin disperarea sfâșietoare a ariei Adio del passato, toate și-au găsit întruchiparea strălucită în Cristina Radu.”Laurian D Panoiu, Un di, felice, eterea, 24 Aprilie 2012
„Bravo Cristina Radu, o Micaela cu sunet liric și limpede” Greca Piras, L’Unione Sarda, Caligari, Decembrie 2011, Italia
„Sambătă 12 martie, am asistat la Opera Brașov, la un spectacol cu totul special cu opera „Faust” de Charles Gounod. A fost o seară de neuitat și indrăznesc să afirm că acest spectacol ar fi făcut față, fără nici o problemă, pe oricare din marile scene ale lumii. Cristina Radu, in rolul Margaretei, a fost revelația serii: o voce de mare calitate, condusă cu inteligență, sensibilitate și rafinament. La aceste calități se adaugă o prezență scenică plină de farmec, permanent expresivă.” Liliana Iacobescu – Actualitatea Muzicală, nr.4, aprilie 2011, pag.8, București
„Un adevărat eveniment: Cristina Radu în rolul Margaretei.”Kurt Feichtinger – „Starkes Ensemble im Bilderbuch. Der Star ist die Musik: Die Staatsoper Brasov spielt Charles Gounods “Faust” im Haus der Kultur” – OVB online, 30.03.2011, Germania
„Pe scenă a intrat soprana Cristina Radu, acompaniată alternativ de pianiștii Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu în interpretarea a „Sept Chansons de Clement Marot” scrise de George Enescu. încântătoare au fost căldura vocii și noblețea atitudinii scenice a Cristinei Radu, care împrumută din tradiția marilor soprane. Solista Operei din Brașov a abordat liedurile cu intimitatea adecvată genului și textului. Finețea portamentelor și vibrato-ul folosit cu atenție, dar fără artificialitate, au adăugat un plus conținutului emoțional. Cu dicția sa excelentă a permis cunoscătorilor de limba franceză să cunoască frumusețea textului, iar pentru cunoscătorii de alte limbi străine, zambetele cântăreței au reușit să aducă lumină în povestea depănată de către „les chansons”. De apreciat a fost și capacitatea Cristinei Radu de a sugera forța fără a forța nimic. Prin inteligența cu care a utilizat atacurile, vibrato-ul și nuanțele a transmis energia muzicii mult mai eficient decât dacă ar fi făcut exces de aceste procedee, o capcană pe care, din păcate, destule cântărețe nu reușesc să o evite.” Oliviu Constantinescu, Euphonia, Filarmonica din Pitești, nr.1, Anul I, septembrie 2010
„Bine realizat a fost rolul Donnei Elvira, interpretată de Cristina Radu. Soprana a dat caracterului un profil puternic,cu o voce clară.” Gabriele Müller, Leonberger Kreiszeitung, 13.05.2006, Germania
„Dincolo de eroinele Clorinda și Norina, ceva magic s-a petrecut ambele fiind interpretate de Cristina Radu. Când în viitor va fi disputată de Scala, Met și Covent Garden, noi din Malvern vom putea spune: noi am văzut-o și auzit-o primii.” Henry Ford “La Radu – we saw her first”, Herefordshire 2 June 2004, Anglia
„Apreciata solistă a Operei din Brașov are, ca prestanță și naturalețe a cântului, disponibilitatea de a se confrunta cu importante roluri mozartiene, Fiordiligi, Donna Elvira spre care își îndreaptă atenția. înconjurată de afecțiunea publicului, ascensiunea carierei sale își relevă valențele spre un succes neîndoielnic pentru care, cu voință și inteligență, se indreaptă.” Grigore Constantinescu, Adevărul, 2 iulie 2005, București
„în rolul Leila, tânăra soprana Cristina Radu s-a aflat la cea mai buna prestație a sa de până acum, demonstrând că se preocupă continuu de îmbunătățirea condiției tehnice, suport indispensabil punerii în valoare, afirmării depline a calităților vocale: timbru plăcut, cu înveliș prețios, cu eclat pe întreg ambitusul.” Costin Popa, Desenând cu brațele, Melos, martie 2005, București
„Cristina Radu pare a fi o Donna Elvira ideală. Calitățile sale vocale o ajută din plin, iar inteligența o îndrumă spre versatilitate în orice partitură pe care o interpretează. Succesul său ca soprană dramatică mozartiană nu face decât să confirme un început strălucitor de carieră.” Valentina Sandu-Dediu, Tineri în profil, Romania literară, nr.25/25 iunie – 1 iulie 2003, București
„Mozart, Giordano, Boito, Rahmaninov, Chausson, Obradors, Enescu, compozitori ce impun interpreților o tehnică vocala deosebită, inteligență și o cultură vastă pentru a realiza dificilul discurs muzical-dramaturgic, a fost repertoriul sopranei Cristina Radu, prezența diafană și sensibilă, ce a determinat publicul la binemeritatul „Bravo!” Alexandra Mircea – ‘Serate muzicale’, Ararat nr.7(268)/1-15 aprilie 2003
„Soprana Cristina Radu ne-a convins că poate interpreta cu inteligență, atentă cunoaștere și înțelegere stilistică atât opusuri clasice sau romantice, cât și lucrări moderne, glasul său frumos, condus cu expresivitate și siguranță, aducând un plus de frumusețe.” Anca Florea, Concursul Paul Constantinescu și ansamblul Profil, Curentul, 8.04.2003, București