„Il Trovatore” încheie luna ianuarie la Opera Brașov

Sâmbătă, 30 ianuarie 2016, de la ora 18.30, în Sala Operei, este programat spectacolul cu opera „Il Trovatore” (Trubadurul) de G. Verdi, o lucrare în patru acte. Libret: Salvatore Cammarano, după tragedia lui Antonio Garcia Gutierrez. Premiera: 19 ianuarie 1853 la Roma, Teatrul Apollo. Premiera de la Opera Brașov: noiembrie 2013.
în strălucitoarea sa carieră, întinsă peste șase decenii de activitate în teatru, Giuseppe Verdi (1813 – 1901) a creat 28 de opere, mai mult de jumătate dintre acestea fiind azi în nucleul repertoriului de bază al marilor teatre lirice ale lumii. De o inspirație melodică debordantă, animată de pasiune și un instinct teatral formidabil, muzica lui Verdi reușește să înnobileze și să dea profunzime caracterelor dramelor, chiar dacă uneori libretele operelor sale rămân schematice sau tributare convențiilor operistice ale vremii. Dialogul purtat de compozitor cu Salvadore Cammarano (1801 – 1852), unul dintre libretiștii importanți ai timpului, a fost extrem de intens și insistent în dorința de a obține o desfășurare cât mai unitară a secvențelor dramatice din „Trubadurul”. Cu toate acestea libretul păstrează, contrar dorinței exprese a lui Verdi, forma convențională a numerelor deja consacrate (arii, duete, terțete) iar acțiunea, pe alocuri confuză, se desfășoară mai mult „în spatele scenei”, personajele povestind despre ea. Verdi însă reușește în „Trubadurul una dintre operele sale cele mai intense, mai dramatice și paradoxal, accesibile publicului, titlul fiind încă de la premieră (Roma, 1853) un succes de proporții și păstrându-se de atunci în stagiunile operelor cu o consecvență ce validează o dată în plus valoarea muzicii compozitorului italian și interesul publicului pentru această lucrare.
Personaje puternice în țelurile, ambițiile și pasiunile lor se înfruntă sau se dăruiesc cu nebunia tinereții, a curajului sau a iubirii lor. Fundalul acestor destine este însă o sumbră țesătură de orgolii și uneltiri de răzbunare, care intensifică parcă și mai mult flacăra existenței și sentimentelor lor. Focul este de altfel și simbolul central ales de regizoarea Anda Tabacaru-Hogea în montarea brașoveană a capodoperei verdiene – un simbol cu semnificații multiple: focul rugului spre care rătăcesc amintirile și viziunile teribile ale Azucenei, focul iubirii care intersectează triunghiul Leonora – Manrico – Contele de Luna, focul ce încălzea castelele medievale, dar și taberele nomade ale țiganilor, focul luptelor pârjolitoare, scânteia vitală care animă destine dar și arderea lăuntrică a Leonorei care încearcă să-și spună ultimile cuvinte sub efectul necruțător al otravei, incandescența spiritului dar și mistuirea distrugătoare… o dualitate permanentă care provoacă gândul spectatorilor și deopotrivă, trăiri intense.
Distribuția îi are ca protagoniști pe tenorul Hector Lopez (Opera Națională Română Cluj-Napoca) – Manrico; soprana Cristina Radu – Leonora; baritonul Adrian Mărcan – Il Conte di Luna; mezzosoprana Asineta Răducan – Azucena; bas-baritonul Marian Rește – Ferrando; soprana Nicoleta Chirilă – Ines; tenorul Mugurel Oancea – Ruiz. își dau concursul Corul și Orchestra Operei Brașov. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Regia spectacolului este semnată de Anda Tabacaru-Hogea, iar scenografia de Rodica Garștea. Dirijor cor: Ciprian Țuțu.

   Preț bilete: 30 lei; 20 lei

Biletele se vând la sediul Operei din str. Bisericii Române nr. 51, tel. 0268-419380.
Program: Luni – Vineri 10 – 17 și cu o oră înainte de începerea spectacolului (în cazul în care mai sunt bilete disponibile).

Foto: Andrei Paul

expand_less
Acest site folosește cookie-uri pentru a vă oferi o experiență cât mai bună. Prin continuarea navigării sunteți de acord cu folosirea acestora.