IL TRITTICO de G. Puccini

Sâmbătă, 26 octombrie 2013, ora 18.30, Sala Operei

Start FESTIVAL OPERĂ, OPERETĂ și BALET 2013 cu cele trei opere scurte: IL TABARRO (Mantaua), SUOR ANGELICA (Sora Angelica) și GIANNI SCHICCHI, care compun triada pucciniană IL TRITTICO.

Orchestra Operei Brașov – Dirijor: Ciprian Teodorașcu (București)
Scenografia și costumele: Rodica Garștea

IL TABARRO (Mantaua)

Regia: Alexandru Nagy

Distribuție: Adrian Mărcan, Valentina Mărgăraș, Hector Lopez (Mexic), Gabriela Hazarian, Irinel Felea, Claudiu Bugnar, Dan Ionescu, Maria Petcu-Catrina, Bogdan Mirică

TRIPTICUL puccinian compus din operele într-un act: IL TABARRO (Mantaua), SUOR ANGELICA și GIANNI SCHICCHI (singura comedie a lui Puccini), s-a bucurat de un succes extraordinar încă de la premiera mondială de la Metropolitan Opera din New York din decembrie 1918.

Primul tablou din suita care alcătuiește celebrul „Triptic” este melodrama IL TABARRO (Mantaua).
Libretul de Giuseppe Adami, după drama „La houppelande” de Didier Gold.

Personaje: Michele (bariton), Luigi (tenor) – hamal, Tinca (tenor) – hamal, Talpa (bass), Giorgetta (soprană) – soția lui Michele, La Frugola (mezzosoprană) – soția lui Talpa.
Acțiunea se desfășoară la Paris, pe un șlep de pe Sena, la începutul secolului XX.

Pe șlepul lor, Michele si Giorgetta stau de vorbă, hamalii muncesc. Luigi, amantul Giorgettei, cel mai tânăr dintre hamali, suportând din ce în ce mai greu duplicitatea și sărăcia, își anunță șeful că intenționează să plece.
Rămași singuri, Luigi și Giorgetta, își amintesc clipe frumoase din iubirea lor. își mai dau o ultimă întâlnire, semnalul fiind un chibrit aprins.
Michele își dă seama că soția lui nu îl mai iubește, îi reproșează acest lucru dar ea, învelită în mantaua lui, îi răspunde evaziv și pleacă. Michele, singur, nervos și cu frământările lui, își aprinde pipa cu un chibrit fără să realizeze că dă astfel semnalul așteptat de Luigi. îl surprinde, înțelege tot și îl ucide, ascunzându-l în mantaua lui. Giorgetta revine, încercând să își împace soțul. Dar acesta ridică mantaua, oferind femeii spectacolul groaznic al morții lui Luigi.
De remarcat este faptul că Puccini, chiar dacă subiectul este unul dramatic, reușește să evite elementele de senzație în favoarea aspectelor romantice și emoționante. Prin aceasta, peste întreaga dramă, domină, implacabilă, atmosfera prezenței fluxului lent și veșnic al apei.

SUOR ANGELICA (Sora Angelica)

Regia: Valentina Mărgăraș

Distribuție: Cristina Radu, Carmen Topciu, Asineta Răducan, Cristina Coatu, Andreea Gurguiatu, Andromeda Nemeș, Anca Pănescu, Geanina Tomescu, Anca Moguț, Anca Manea, Rodica Iuga, Ioana Grămadă

Acțiunea se petrece pe la sfârșitul anului 1600, într-o mănăstire, unde viața se desfășoară în obișnuința și rigorile sale: rugăciuni către statuia Madonei, penitență, binecuvântări de la maica stareță, călugărițe care lucrează, sapă, udă flori, aleargă, râd, sora Zelatice care le ceartă pe întârziate… într-un cuvânt viața obișnuită într-o mănăstire de maici. Numai Suor Angelica este mai tăcută, mai retrasă, nu vrea să se destăinuie nici măcar singurei persoane care ii arata puțină căldură – sora Genovieffa.
Angelica fusese trimisă la mănăstire pentru a pune capăt scandalului iscat odată cu nașterea nelegitimă a fiului ei, păcat condamnat de societate și neiertat de familie. De șapte ani este printre maici, fără nicio știre despre fiul ei și nici despre familie.
Și iată, într-o zi, la mănăstire apare Zia Principessa, mătușa Angelicăi, dar nu ca să o consoleze, nu să-i vorbească despre copil… ci spre a-i adânci rana și a-i impune să semneze un act prin care să renunțe la moștenirea familiei în favoarea surorii ei mai mici – Anna Viola, care astfel se poate căsători.
Fără o vorbă, Suor Angelica semnează actele și se îndepărtează. Cu o agitație crescândă imploră vești despre fiul său. Află că a murit… Suor Angelica se prăbușește cu un țipăt, toată viața ei s-a năruit… „Senza mamma bimbo, tu sei morto!” este și cel mai frumos moment muzical al operei…
Meșteră în licori tămăduitoare din plante, își pregătește un nefast amestec de esențe preferând să treacă într-o altă lume, cerând iertare într-o rugăciune disperată, Fecioarei Maria.
Din cer, corul îngerilor îi dă înștiințarea mântuirii. Suor Angelica moare cu vizinea fiului său chemând-o în cer.

GIANNI SCHICCHI

Regia: Marian Pop

Distribuție: Alexandru Aghenie (debut), Nicoleta Chirilă, Asineta Răducan, Liviu Iftene, Mugurel Oancea, Corina Klein, Marian Rește (debut), Cristian Fieraru, Valentin Marele, Cristina Roșu, Paul Tomescu, Nicolae Zaharia, Nicolae Cucu, Florin Grama, Lucian Tămășanu, Maia Garștea-Wengortz

„Gianni Schicchi” – operă comică într-un act, compusă în 1918, pe un libret al lui Giovacchino Forzano.
Povestea lui Gianni Schicchi se bazează pe un scurt incident menționat în „Divina Comedie”- celebra lucrare a lui Dante: două personaje aflate într-o încăierare cumplită. Curios, Dante întreabă ce se întâmplă și află răspunsul care îl inspiră apoi pe libretistul Forzano: unul dintre cei doi implicați în încăierare este Gianni Schicchi, furios pentru că fusese condamnat să ajungă în infern pentru că falsificase un testament, dându-se drept Buoso Donati.
Puccini și Forzano au hotărât apoi să scrie povestea lui Schicchi și au dat împreună unica operă buffa a lui Puccini.
Acțiunea se petrece în Florența, în casa bătrânului negustor Buoso, care moare chiar în prezența rudelor sale, care ii doresc averea deloc neglijabilă. Buoso însă lasă averea lui toată unor călugări dintr-o mănăstire, printr-un testament deocamdată de negăsit.
Rinuccio, nepotul favorit al lui Buoso, îl găsește și, cum este îndrăgostit de Lauretta, fiica lui Gianni Schicchi, va negocia predarea testamentului pentru propria sa fericire.
Cum își împarte averea, cine este mulțumit, cine nefericit… veți afla pe scena Operei Brașov în prima seară a Festivalului de Operă, Operetă și Balet 2013.

Text prezentare: Cornelia Petre

   Preț bilete: 40 lei; 30 lei

Abonamente Festival: 200 lei pentru 5 spectacole (Il Trittico, Gala Festivalului, Cenușăreasa, Seara Operetei și a Musical-ului, precum și unul din spectacolele cu Trubadurul).
Biletele și abonamentele pentru Festivalul Internațional de Operă, Operetă și Balet, ediția a XI-a, se pot procura de la sediul Operei din str. Bisericii Române nr. 51, tel. 0268-419380.
Program: Luni – Vineri 10.00 – 17.00 și cu o oră înainte de începerea spectacolelor.

expand_less
Acest site folosește cookie-uri pentru a vă oferi o experiență cât mai bună. Prin continuarea navigării sunteți de acord cu folosirea acestora.