IL TABARRO

Operă într-un act de G. Puccini

Premiera

Deschiderea stagiunii permanente a STUDIOULUI EXPERIMENTAL DE OPERĂ

Sâmbătă, 14 septembrie 2013, ora 18.30, Sala Operei

Regia: Alexandru Nagy
Scenografia și costumele: Rodica Garștea
La pian: Ovidiu Mezei

Maestru de cor: Ciprian Țuțu

Marea epocă a romantismului care a cunoscut prin operă o deosebită strălucire în Italia, se încheie cu perioada ilustrată de curentul verist ce reflectă tendința de înnoire a limbajului muzical.
Dacă noua tendință a verismului revine lui Leoncavallo și Mascagni (să ne amintim „Cavalleria Rusticana” și „Paiațe” puse în scenă și jucate cu sălile arhipline și la Opera Brașov), Giacomo Puccini (1858-1924) rămâne prin complexitatea artei scenice, cel mai ilustru muzician al perioadei. El cultivă mai puțin exagerările pasionale ale verismului, păstrând doar sugestia trăirilor subiective.
TRIPTICUL puccinian compus din operele într-un act: IL TABARRO (Mantaua), SUOR ANGELICA și GIANNI SCHICCHI (singura comedie a lui Puccini), s-a bucurat de un succes extraordinar încă de la premiera mondială de la Metropolitan Opera din New York din decembrie 1918.

Primul tablou din suita care alcătuiește celebrul „Triptic” este melodrama IL TABARRO (Mantaua). Libretul – Giuseppe Adami, după drama „La houppelande” de Didier Gold.

Acțiunea se desfășoară la Paris, pe un șlep de pe Sena, la începutul secolului XX.

Pe șlepul lor, Michele și Giorgetta stau de vorbă, hamalii muncesc. Luigi, amantul Giorgettei, cel mai tânăr dintre hamali, suportând din ce în ce mai greu duplicitatea și sărăcia, își anunță șeful că intenționează să plece.
Rămași singuri, Luigi și Giorgetta, își amintesc clipe frumoase din iubirea lor. își mai dau o ultimă întâlnire, semnalul fiind un chibrit aprins.
Michele își dă seama că soția lui nu îl mai iubește, îi reproșează acest lucru dar ea, învelită în mantaua lui, îi răspunde evaziv și pleacă. Michele, singur, nervos și cu frământările lui, își aprinde pipa cu un chibrit fără să realizeze că dă astfel semnalul așteptat de Luigi. îl surprinde, înțelege tot și îl ucide ascunzându-l în mantaua lui. Giorgetta revine, încercând să își îmapace soțul. Dar acesta ridică mantaua, oferind femeii spectacolul groaznic al morții lui Luigi.
De remarcat este faptul că Puccini, chiar dacă subiectul este unul dramatic, reușește să evite elementele de senzație în favoarea aspectelor romantice și emoționante. Prin aceasta, peste întreaga dramă, domină, implacabilă, atmosfera prezenței fluxului lent și veșnic al apei.

Distribuția:
Michele – Adrian Mărcan

Giorgetta – Valentina Mărgăraș

Luigi – Hector Lopez (Opera Națională București)

Frugola – Gabriela Hazarian

Talpa – Irinel Felea

Tinca – Claudiu Bugnar

Vânzătorul de canzonette – Dan Ionescu

Doi îndrăgostiți – Maria Petcu-Catrina, Bogdan Mirică

      Text prezentare: Cornelia Petre

   Preț bilete: 10 lei; 5 lei

Biletele se vând la sediul Operei din str. Bisericii Române nr. 51, tel. 0268-419380. Program: Marți – Vineri 10 – 17 și cu o oră înainte de începerea spectacolului.

 

expand_less
Acest site folosește cookie-uri pentru a vă oferi o experiență cât mai bună. Prin continuarea navigării sunteți de acord cu folosirea acestora.