
Soprana este născută în Brașov, România, la data de 22 noiembrie 1992.
A început studiile muzicale ca violonistă cu prof. Marinela Mugea, ajungând să participe la diferite competiții, precum Olimpiade Naționale, unde a obținut Premiul I în anii 2003 și 2007 și Premiul II în anul 2006, dar și distincții obținute în cadrul concursurilor „Tânărul Instrumentist” sau „Pagini Muzicale Românești”. în 2008 a participat la Cursuri de Măiestrie Artistică cu prof. Dr. Octavian Rațiu. A absolvit Liceul de Muzică „Tudor Ciortea” din Brașov, secția vioară.
Din anul 2009 până în 2012 este membră a Corului Astra din Brașov. Din 2010 începe să studieze canto clasic cu prof. Doina Mihăilescu și, totodată, participă la concursuri, precum: Concursul Național de Interpretare a Muzicii Românești „Sigismund Toduță” în anii 2010 și 2011, unde obține locul I. Participă, în 2011, la Festivalul „Ecoul Pietrei Craiului”, unde obține Premiul Special din partea Președintelui Festivalului pentru o interpretare de excepție, în 2010 la Concursul „Divina Musica” unde obține tot locul I, iar în 2011 urmând să obțină locul I la Concursul „Pagini Muzicale Românești”. în 2014 participă la Cursurile de Măiestrie Artistică susținute de soprana Mariana Nicolesco, iar în 2016 obține locul III la concursul „Leggerezza” desfășurat la București. își urmează studiile de licență și master în cadrul Universității „Transilvania” Brașov – Facultatea de Muzică, secția canto, cu prof. dr. Cristina Soreanu. în prezent, soprana este doctorand la Universitatea „Transilvania” – Facultatea de Muzică, din Brașov si continuă să se perfecționeze artistic și vocal, având proiecte ambițioase pentru viitor.
Mădălina Bourceanu a susținut numeroase recitaluri în calitate de solistă atât în țară, cât și în străinătate, interpretările sale fiind apreciate atât de public, cât și de specialiștii din domeniu, cuprinzând repertoriul ce aparține tuturor stilurilor muzicale, de la lied la musical, operetă și operă. Recitalurile au avut loc în Beijing, Quindao, Paris, București, Sibiu, Brașov. Interpretarea sopranei Madalina Bourceanu s-a remarcat printr-o tehnică desăvârșită, prin cunoașterea particularităților stilistice ale stilurilor muzicale, prin rafinament, sensibilitate și creativitate. Totodată, dovedește competență, pasiune, generozitate, dăruire și multă implicare, având un repertoriu vast care cuprinde în prezent următoarele roluri de operă si operetă:
Christoph Willibald Gluck – Orfeo ed Euridice (Euridice)
J. Offenbach – Les Contes d`Hoffmann (Antonia)
R. Leoncavallo – Pagliacci (Nedda) – în studiu
G. Puccini – Suor Angelica (Suor Angelica)
G. Puccini – La Bohème (Mimi)
J. Strauss – Voievodul țiganilor (Saffi)
E. Kálmán – Silvia (Silvia)
E. Kálmán – Contesa Maritza (Contesa Maritza)
K. Zeller – Vanzătorul de păsări (Prințesa)
C. Porumbescu – Crai Nou (Dochița)
Totodată, în repertoriul ei, se află numeroase lieduri din creația compozitorilor clasici, romantici și contemporani, abordând, de asemenea, și repertoriul vocal-simfonic:
G. B. Pergolesi – Stabat Mater
Fr. Schubert – Missa no. 2 (G Major, D. 167)
R. Strauss – 4 Lieder, op. 27
Fr. Liszt – Tre Sonetti di Petrarca
A. DvoÅ™ák – Cigánské melodie, op. 55
Soprana are peste 50 de miniaturi vocale în repertoriu și, totodată, arii celebre de operă, operetă sau arii de concert. Din repertoriul francez studiază lucrari ale compozitorilor: G. Fauré, C. Debussy, L. Delibes, M. Ravel, F. Poulenc, G. Bizet, J. Offenbach, G. Charpentier, J. Massenet dar și lucrări ce aparțin compozitorilor: Fr. Schubert, R. Schumann, G. F. Handel, W. A. Mozart, J. Brahms, R. Wagner, G. Mahler, H. Wolf, A. Schoenberg, J. Strauss, R. Strauss, Ch. W. Gluck, Fr. Lehar; repertoriul rus este alcătuit din lucrări ale lui P. I. Tchaikovsky, M. Glinka, S. Rachmaninov, N. Rimski- Korsakov, M. Balakirev, A. Rubinstein; repertoriul spaniol: F. Obradors, M. De Falla, J. Turina, R. Chapi, M. Torroba; repertoriul italian ce cuprinde lucrări ale compozitorilor, precum: V. Bellini, G. Donizetti, G. Verdi, A. Catalani, G. Puccini, R. Leoncavallo, P. Mascagni și, nu în ultimul rând, repertoriul românesc care cuprinde piese ce aparțin lui G. Enescu, M. Jora, V. Mihăilescu, T. Brediceanu, A. Stoia, S. Drăgoi, P. Constantinescu, C. Brăiloiu, Gh. Dima, F. Barbu, Gh. Dendrino, F. Comișel, I. H. Darclée, C. Porumbescu, G. Grigoriu.
Mădălina Bourceanu se remarcă printr-o bogată activitate artistică, dovada fiind articolele care au fost publicate la adresa acesteia, încă din studenție:
1. „Mădălina Bourceanu – O speranță a muzicii de operă”
„Voce puternică, bine lucrată, care poate ajunge excepțională. Prezența muzicală controlată, «intrari» bine realizate și, peste toate, plăcerea de a cânta. Mădălina Bourceanu cântă cu plăcere, cu o evidentă plăcere, trăiește muzica și asta se vede imediat.
Simt imediat unde este talent. Simt imediat valoarea. Tânăra studentă s-a ridicat peste colegi și colege, s-a detașat imediat. Nu știu amănunte despre alte reușite muzicale ale Mădălinei Bourceanu, dar cât am văzut-o și auzit-o este suficient să-i prevăd un frumos viitor, o carieră. Sigur de aici până acolo mai sunt multe, se pot întâmpla multe. Mai este multa muncă, mai sunt și sacrificiile pe care trebuie să le facă, mai este și norocul. Norocul sub toate felurile, printre care și cel al unui mentor care să o îndrume.
Am văzut ceva spectacole de operă. Nu sunt un meloman ca la carte în ce privește opera dar am văzut câteva spectacole aici la Brașov și am detectat (atunci) câteva soliste de operă aflate la început de drum la care am simțit valoarea, talentul. Nu m-am înșelat. Au făcut cariere extraordinare. Ele se numesc Nelly Miricioiu, Felicia Filip, Daniela Vlădescu.
Norocul, munca și talentul o pot ajuta pe Mădălina Bourceanu să ajungă acolo unde merită”. [Ioan Avram – Decembrie 2016]
2. ACTUALIZARE – 15.12.17
„Aflu de pe afișele Operei din Brașov ca Mădălina Bourceanu a debutat în rolul titular din opereta „Silvia” (de Kalman), pe scena menționatei instituții. Nu pot decât să mă bucur, să mi se confirme intuiția despre talentul și posibilitățile de progres ale tinerei soliste. O carieră în muzica de operă/operetă se face greu, dar în cazul de față se pare că este posibilă”. (https://ioanavram.wordpress.com/2016/12/21/o-speranta-a-muzicii-de-opera-madalina-bourceanu/)
3. „în 8 noiembrie, Sala mică a Ateneului Român a fost gazda celui de-al doilea recital vocal înscris în Stagiunea de marți seara, sezonul 2016. Un program al miniaturilor vocale a propus soprana Mădălina Gabriela Bourceanu, trecând prin liedul german și francez, apoi prin creația românească și cea rusă, încheind cu sonorități iberice. Mi-a plăcut timbrul ei vocal, maturitatea cu care a înțeles și a abordat liedul. în vârstă de 24 de ani, Mădălina Gabriela Bourceanu este studentă în ultimul an la Facultatea de Muzică din Brașov unde studiază cu mezzosoprana Cristina Soreanu, aceasta urmărindu-și cu atenție discipola: «O seară foarte frumoasă! Mă așteptam pentru că e o studentă foarte bună. Din primul an s-a dovedit a fi foarte conștiincioasă și, cum ați văzut și ați auzit, este de o muzicalitate deosebită. Deja din anul IV este solistă a Operei din Brașov și teatrul se mândrește cu așa o voce și așa o soprană de calitate».
Vă spuneam, un program mozaicat a propus Mădălina Gabriela Bourceanu, însoțită la pian de Alexandra Fits, o muziciană sensibilă și rafinată, o instrumentistă cu multă experiență în genul muzicii de cameră: «Am fost uluită de progresul realizat în patru ani. Mă înțeleg foarte bine cu ea; din punct de vedere muzical o simt foarte bine, îi înțeleg intențiile. Muzical cred că e potrivire foarte bună. Ca să pot cânta cu Mădălina, eu cânt cu ea. în interior eu cânt și vocal, cumva intru în firescul cântatului vocal și e ca și cum m-aș acompania pe mine».
Cei care s-au aflat aseară la Sala mică a Ateneului Român au avut parte de o călătorie interesantă în genul liedului propusă de Mădălina Gabriela Bourceanu, un demers muzical construit inteligent și cu emoție, al cărui fir conducător a fost dragostea, după cum tânăra soprană a mărturisit.
Pe lângă vocea frumos timbrată condusă cu inteligență am sesizat multă sensibilitate și emoție în cântul sopranei Mădălina Gabriela Bourceanu și dacă va continua să se perfecționeze, cu siguranță vom mai auzi de realizările ei artistice”.
Reportaj realizat de Jeanine Costache [Noiembrie 2016]
4. „Mădălina Bourceanu este o voce de aur a generației tinere de soliști de operă; încă de pe băncile facultății a fost invitată să cânte pe scena Operei Brașov, bucurându-se de succes în opereta „Voievodul țiganilor” de J. Strauss. Acum, ca proaspăt angajată a instituției, își face debutul cu rolul Silvia, având toate atuurile pentru a face o partitură memorabilă”. [December 2017 – http://www.mytex.ro/stiri/273-cultura/564370-brasov-debut-de-soprana-si-un-dirijor-argentinian-la-opera.html]
5. „După uvertura executată impecabil de orchestră, a început acțiunea operetei. Rând pe rând, au intrat în scenă personajele. Soprana Mădălina Gabriela Bourceanu în rolul Saffi a dominat de departe distribuția. Superbă, înaltă, statuară, cu o voce limpede, curată. Cu dicție impecabilă, joc de scenă… Vocea ei se auzea distinctă chiar în timpul celor mai zgomotoase scene de ansamblu, dominând aparent fără efort orchestra, corul și ansamblul solistic”.
(Cronică a operetei „Voievodului Țiganilor”, scrisă și distribuită pe pagina de Facebook – Amicii Operetei de către doamna Liana Tauberg)