Aprobat,
Opera Brașov
Manager
Președinte Comisia de monitorizare
Consilier juridic |
Șef Serviciu ResurseUmane-Relații Publice
Cuprins
Pagina de gardă …………………………………………………………………………………………………………..1
Cuprins ………………………………………………………………………………………………………………………2
1. Scopul procedurii
4.1.Procedura descrie modul în care instituția se asigură că sunt îndeplinite condițiile necesare semnalării oricăror neregularități identificate în desfășurarea activității lor.
4.2. Procedura are drept scop reglementarea modalității de semnalare de către angajați a neregulilor întâlnite în cadrul Operei Brașov.
4.3. Prezenta procedură descrie unele măsuri privind protecția angajaților care sesizează/reclamă încălcari ale legii în cadrul Operei Brasov, săvârșite de către persoane cu funcții de conducere sau de execuție din cadrul instituției.
2. Domeniul de aplicare a procedurii de sistem:
Procedura se aplică tuturor structurilor – serviciilor din cadrul entității publice, pentru identificarea și semnalarea neregularităților.
3. Documente de referință (reglementări) aplicabile activității procedurate
Alte documente, inclusiv reglementări interne ale Operei Brașov
4. Definiții și abrevieri ale termenilor utilizați în procedura de sistem
4.1. Definiții ale termenilor:
4.2 Abrevieri:
5. Descrierea procedurii
Generalități
Conducătorul instituției trebuie să stabilească și să comunice salariaților procedurile corespunzătoare, aplicabile în cazul semnalării unor neregularități;
Conducătorul instituției are obligația să întreprindă cercetările adecvate, în scopul elucidării celor semnalate și, daca este cazul, să ia măsurile ce se impun;
Salariații instituției care semnalează, conform procedurilor, neregularități, de care, direct sau indirect, au cunoștiință, vor fi protejați împotriva oricăror discriminari;
Semnalarea neregularităților trebuie să aibă un caracter transparent pentru eliminarea suspiciunii de delațiune;
Conducătorul entității trebuie să promoveze respectul față de lege și spiritul de încredere.
5.1. Aspecte prealabile
5.1.1. Principiile care guvernează protecția avertizării (semnalării neregulilor) sunt următoarele:
1. principiul legalității, instituția are obligația de a respecta drepturile și libertățile cetățenilor, normele procedurale și tratamentul egal acordat beneficiarilor serviciilor publice, potrivitlegii;
2. principiul supremației interesului public, conform căruia, ordinea de drept, integritatea, imparțialitatea și eficiența instituției sunt ocrotite și promovate de lege;
3. principiul responsabilității, conform căruia orice persoană care semnalează încălcări ale legii este datoare să susțină reclamația cu date sau indicii privind fapta săvârșită;
4. principiul nesancționării abuzive, conform căruia nu pot fi sancționate persoanele care reclamă sau sesizează încălcări ale legii, direct sau indirect, prin aplicarea unei sancțiuni inechitabile si mai severe pentru alte abateri disciplinare;
5. principiul bunei administrări, conform căruia instituția este datoare să iși desfășoare activitatea in realizarea interesului general, cu un grad ridicat de profesionalism, în condiții de eficiență, eficacitate și economicitate a folosirii resurselor;
6. principiul bunei conduite, conform căruia este ocrotit și încurajat actul de avertizare cu privire la aspectele de integritate morală și bună administrare, cu scopul de a spori capacitatea administrativă și prestigiul instituției;
7. principiul echilibrului, conform căruia nici o persoană nu se poate prevala de prevederile legii 571/2004 privind protecția personalului din autoritățile publice, entitățile publice și din alte unități care semnalează încălcări ale legii, cu completările și modificările ulterioare, pentru a diminua sancțiunea administrativă sau disciplinară pentru o faptă a sa mai gravă;
8. principiul bunei-credințe, conform căruia este ocrotită persoana încadrată în instituție, care a făcut o sesizare, convinsă fiind de realitatea stării de fapt sau că fapta constituie o încălcare a legii.
5.1.2. Semnalarea faptelor de încălcare a legii sau a normelor interne
Semnalarea unor fapte prevazute de lege ca fiind abateri disciplinare, contravenții, infracțiuni sau încălcări ale normelor interne constituie avertizare și privește:
5.1.3. Protecția angajaților care semnalează nereguli (avertizori)
în fața comisiei de discipline, angajatul care a semnalat o neregulă (avertizorul), beneficiază de protecție după cum urmează:
5.1.3.1 în cazul în care se face sesizarea de către o persoană din afara institutiei și aceasta dorește să i se asigure confidențialitatea și protejarea identității sale, persoana care primește sesizarea are obligația de a păstra confidențialitatea și a proteja identitatea persoanei din afara institutiei care a semnalat neregularitatea.
5.1.4. Dispoziții speciale privind semnalarea neregulilor de către persoanele cu atribuții de control
Persoanele cu atribuții de control sunt obligate să înștiințeze conducerea entității sau, după caz, organul abilitat de lege să constate săvârșirea infracțiunilor, cu privire la orice date din care rezultă indicii că s-a efectuat o operațiune sau un act ilicit ce poate atrage răspunderea penală.
Persoanele cu atribuții de control sunt obligate, în cursul efectuării actului de control, să procedeze la asigurarea și conservarea urmelor infracțiunii, a corpurilor delicte și a oricăror mijloace de probă ce pot servi organelor de urmărire penală.
îndeplinirea cu bună-credință a obligațiilor prevăzute punctelor de mai sus nu constituie o încălcare a secretului profesional și nu atrage răspunderea penală, civilă sau disciplinară.
Neîndeplinirea cu rea-credință a obligațiilor prevăzute la punctele de mai sus constituie infracțiuni și se pedepsesc potrivit legilor în vigoare.
5.2. Aspecte privind sesizarea neregularităților și soluționarea acestora
5.2.1. Persoanele care pot semnala cazuri de abateri și de nereguli sunt:
a) orice angajat al OPEREI BRASOV;
b) orice fost angajat al OPEREI BRASOV;
c) orice persoană care nu are un contract de munca cu OPERA BRASOV, dar își desfășoară activitatea în cadrul instituției în baza unui contract de prestări de servicii/colaborare încheiat între OPERA BRASOV și o terță parte;
d) reprezentanții unor instituții cu care OPERA BRASOV a avut sau are relații de colaborare;
e) orice persoana din afara instituției.
5.2.2. Prin abateri și nereguli se întelege: