Cea de-a 67-a stagiune a Operei Brașov se deschide cu „La Traviata”!

Sâmbătă, 14 septembrie 2019, de la ora 18.30, în Sala Operei, deschiderea oficială a noii stagiuni, cea de-a 67-a a Operei Brașov, 2019 – 2020, va avea loc cu opera „La Traviata” de G. Verdi, un obicei devenit tradiție pentru instituția noastră.
Premiera operei „Traviata” a avut loc la Teatro La Fenice din Veneția, pe 6 martie 1853. Libretul operei este scris în limba italiană de Francesco Maria Piave.
„încarnarea celei mai absolute femei care a existat vreodată”, nota compozitorul Franz Liszt despre personajul principal al operei, Violetta Valery, fragilă, dar înzestrată cu o puternică forță de caracter. „Traviata” descrie scurta, dar agitata viață, precum și moartea tragică a unei celebre curtezane din înalta societate a secolului al XIX-lea din Paris. Povestea Violettei Valery impresionează de peste un secol și jumătate, datorită ideii nobile pe care o transmite: sacrificiul de sine. Violetta Valery devine victima societății în care trăiește, acceptând, din dragoste pentru Alfredo Germont, un compromis care îi va grăbi sfârșitul. Despre această femeie specială și despre gestul său scria însuși Dumas-fiul: „Dacă nu ar fi făcut acest sacrificiu, nu ar fi meritat să scriu despre ea”. Muzica verdiană, într-un context pur romantic, transmite în egală măsură pasiune, frumusețe, dramatism, eleganță și o umanitate profundă. „Când a plecat, m-am înspăimântat de singurătatea în care mă lăsase”, scrie Al. Dumas – fiul în „Dama cu camelii”. Violetta apare ca o eroină clasică, al cărei sacrificiu transcende dragostea și moartea, în fapt, cele două teme în jurul cărora se desfășoară opera.
„La Traviata” este singura operă compusă de Giuseppe Verdi, a cărei acțiune se desfășura contemporan cu viața compozitorului. Chiar în timp ce Verdi scria partitura, au început să circule zvonurile despre conținutul scandalos al lucrării. Temându-se ori de proteste legate de etică, ori de o revărsare a imoralității, cenzorii venețieni l-au obligat pe compozitorul italian să schimbe perioada în care se petrece povestea, cu o sută de ani înainte. Chiar și susținătorii lui Verdi au fost de acord cu acest lucru. Astăzi, însă, cele mai multe producții „tradiționale” au acțiunea plasată la mijlocul secolului al XIX-lea, așa cum intenționase Verdi. 
Considerată astăzi drept cea mai de succes operă din întreaga lume, „La Traviata” a parcurs un drum lung de la debutul său din 1853, când a fost considerată un imens eșec. Primirea negativă a primei reprezentații s-a datorat, în parte, distribuirii sopranei Fanny Salvini-Donatelli, care ar fi fost prea în vârstă și prea „plinuță” pentru a o întruchipa pe tânăra Violeta, cea care moare de tuberculoză, o boală care îi face pe cei suferinzi să slăbească în mod drastic.
Giuseppe Verdi a compus opera având la bază romanul cu accente autobiografice „Dama cu camelii”, publicat în 1848 de Alexandre Dumas – fiul. în lucrare, scriitorul francez s-a folosit de povestea romantică pe care a trăit-o cu Marie Duplessis, celebra curtezană a vremii. Duplessis ar fi fost amanta unor oameni importanți și bogați din Paris ai epocii, printre care compozitorul Franz Liszt și, conform relatărilor, chiar tatăl lui Alexandre Dumas, autorul cărților „Cei trei mușchetari” și „Contele de Monte Cristo”. La fel ca personajul Violetta, din „Traviata”, Marie moare la doar 23 de ani.
„La Traviata” a fost cea mai interpretată operă din lume în multe dintre stagiunile anterioare ale teatrelor, în sute de producții diferite la nivel mondial. „La Traviata” a avut o viață bogată și variată și dincolo de scena lirică, fiind sursă de inspirație pentru numeroase filme, iar muzica din operă figurând pe mai multe coloane sonore. Pe lângă numeroasele adaptări cinematografice, cea mai apreciată fiind a regizorului Franco Zefirelli, intriga din „La Traviata” a fost reconvertită în filmul din 1936 – „Camille”, având-o în distribuție pe Greta Garbo, în povestea romantică din „Pretty Woman”, cu Julia Roberts și Richard Gere în rolurile principale sau în fantezia muzicală „Moulin Rouge” a regizorului Buz Luhrmann, din 2001. Muzica din operă se regăsește în coloanele sonore ale câtorva pelicule importante: „Nașul”, „în bătaia puștii” sau „La La Land”.
Opera are numeroase momente muzicale care au devenit celebre și sunt foarte îndrăgite de public; dintre acestea, poate cel mai cântat, este „Libiamo Ne’ Lieti Calici” sau „Brindisi”, cum mai este cunoscut, duetul Alfredo – Violetta din actul I.
în distribuția spectacolului de deschidere a stagiunii 2019 – 2020, îi vom regăsi pe artiștii: Cristina Radu – Violetta Valery, Mihai Irimia – Alfredo Germont, Lucian Petrean (Opera Națională București) – Giorgio Germont, Gabriela Hazarian – Flora Bervoix, Sonia Hazarian – Annina, Claudiu Bugnar – Gastone, Nicolae Zaharia – Baronul Douphol, Paul Tomescu – Marchizul d’Obigny, Marian Rește – Dr. Grenvil, Dan Ionescu – Majordomul, Adrian Stănilă – Grădinarul. Soliști balet: Iulia Coșeriu, Dorin Mirea. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Traian Ichim – lector universitar doctor la Facultatea de Muzică din cadrul Universității „Transilvania” Brașov, iar regia artistică este semnată de Dimitrie Tabacaru. Scenografia și costumele: Rodica Garștea. Coregrafia: Nermina Damian. Dirijor cor: Leonard Boga. își dau concursul Orchestra, Corul și Baletul Operei Brașov.

   Preț bilete: 45 lei – în sală; 35 lei – la balcon lateral (Pentru acest spectacol mai sunt foarte puține bilete disponibile!)

în stagiunea 2019 – 2020, accesul copiilor la spectacolele de operă și operetă este permis începând cu vârsta de 7 ani!

Biletele se vând la sediul Operei, str. Bisericii Române nr. 51, tel. 0268/419380. Program: Luni – Vineri 10 – 17 și cu o oră înainte de începerea spectacolului (în cazul în care rămân bilete disponibile).

Eveniment susținut cu sprijinul Primăriei Municipiului Brașov.

expand_less
Acest site folosește cookie-uri pentru a vă oferi o experiență cât mai bună. Prin continuarea navigării sunteți de acord cu folosirea acestora.